اندیشه تمدنی

 

به همت انتشارات کتاب فردا در قم منتشر شد؛

«جستارهایی در فقه حکومتی» با رویکردی تمدنی

انتشارات کتاب فردا کتاب «جستارهایی در فقه حکومتی (فلسفه، حکومت و تمدن)» نوشته عباسعلی مشکانی سبزواری را در قم منتشر کرد.

فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا انتشارات کتاب فردا کتاب «جستارهایی در فقه حکومتی (فلسفه، حکومت و تمدن)»  نوشته عباسعلی مشکانی سبزواری  را در قم منتشر کرد.

انقلاب اسلامی در مراحل سه­گانه خود، یعنی ایجاد، استقرار و توسعه با محوریت فقه حرکت کرده است. در مرحله­ ایجاد با استفاده از فقه سنتی، در مرحله استقرار با استفاده از فقه پویا و هم­اکنون و در مرحله توسعه از کشور و دولت اسلامی به «تمدن اسلامی» نیازمند فقه حکومتی است. اثر حاضر جستارگونه­ ای است در راستای تبیین ظرفیت­ها و توانمندی­های فقه شیعی در عرصه حکومت و تمدن ­سازی، جریان ­شناسی فکری فقه شیعه و فواید آن، درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، «مناسبات فقه و حکومت» و «مناسبات فقه و تمدن»، از جمله بخش های این اثر است که با بررسی زوایای مختلف فقه شیعی، به دنبال تبیین فقه مطلوب و آرمانی (فقه حکومتی) با رویکرد تمدنی است.

مروری بر بخش­های پنج گانه کتاب

کتاب «جستارهایی در فقه حکومتی» از پنج بخش تشکیل شده است: 1. کلیات و مفاهیم، 2. جریان  شناسی فکری فقه شیعه، 3. درآمدی بر فقه حکومتی، 4. مناسبات فقه و حکومت و 5. مناسبات فقه و تمدن.

بخش اول، با عنوان «کلیات و مفاهیم» مروری است بر بخش­های گوناگون و نیز بیانگر کلیات و تعریف مفاهیم مشترک بخش­های کتاب، از قبیل: فقه، فقه حکومتی، رسالت فقه و... است.

بخش دوم، با عنوان «جریان ­شناسی فکری فقه شیعه» به بررسی جریان ­های گوناگون فقه شیعه در طول تاریخ و تبیین شاخصه ­های فکری آنان و نیز بیان برخی تفاوت­های آن­ها با یکدیگر می ­پردازد.

بخش سوم، با عنوان «درآمدی بر فقه حکومتی» به بررسی دیدگاه­های آیت ­الله ­العظمی خامنه­ای درباره فقه حکومتی پرداخته است. بنا به آن­چه در این بخش آمده، «فقه حکومتی» عنوانی است که معظم ­له برای فقه آرمانی و جامعه­ ساز مکتب اهل بیت(ع) برگزیده است. کاربرد این واژه در مقابل «فقه فردی» بوده و مراد از آن، نگرشی کلی و حاکم بر تمام ابواب فقه است. رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ضرورت این نوع نگرش در فقه، خواستار تأسیس فقهی نوین هستند.

بخش چهارم، با عنوان «مناسبات فقه و حکومت» به بررسی تفصیلی مناسبات فقه و حکومت پرداخته است.

بخش پنجم، با عنوان «درآمدی بر ظرفیت­های تمدن­ سازی فقه» به بررسی مناسبات فقه و تمدن پرداخته است. درباره فقه و نسبت آن با تمدن، دیدگاه­های گوناگونی وجود دارد. برخی هیچ نسبتی میان این دو نمی بینند. گروه دیگری قائل به نسبتی حداقلی بین فقه و تمدن بوده و گروهی نیز فقه را شرط اساسی تمدن سازی قلمداد می­ کنند. سنجش نسبت فقه و تمدن با دو نگاه قابل بحث و بررسی است: در یک نگاه، فقه موجود مورد مطالعه قرار می­گیرد و نسبت آن با تمدن، سنجیده می ­شود، اما در نگاه دیگر، فقه مطلوب مطمح نظر بوده و با نگاه به آن، نسبت فقه و تمدن مورد بررسی قرار می­ گیرد. نویسنده در این نوشتار، نگاه اول را افق دیدگاه خود قرار داده، به بررسی نسبت فقه موجود با مقوله تمدن و تمدن­ سازی پرداخته است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی و ناشر برگزیده کتاب سال حوزه در سال 1392 است در زمینه تحول حوزه و فقه اجتماعی تاکنون کتابهای «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «احکام حکومتی، (اسماعیل پرور)، «نگاهی به حوزه؛ جایگاه شناسی توصیفی ـ تحلیلی روحانیت و حوزه های علمیه شیعه (سعید هلالیان) را منتشر کرده است و به زودی «اصول و مبادی فقه حکومتی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذبیح الله نعیمیان را در چهارجلد منتشر می کند.

چاپ اول کتاب «جستارهایی در فقه حکومتی» در 212 صفحه و شمارگان 1000 نسخه  عرضه شده است.

علاقه مندان می توانند برای دریافت این کتاب و دیگر آثار انتشارات کتاب فردا با شماره 02537746992تماس گرفته و یا به سایت اینترنتی Bookroom.ir  مراجعه کنند.. فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی 02537740004) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.

  • ۰۱/۰۶/۱۶
  • اندیشه تمدنی

عباسعلی مشکانی سبزواری

فقه حکومتی